سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

به‌روزرسانی دستورالعمل‌های WHO برای درمان COVID-19

بیانیه 10 نوامبر 2023

دستورالعمل های خود را برای درمان COVID-19 با توصیه های تجدید نظر شده برای بیماران مبتلا به COVID-19 غیر شدید به روز کرده است. این سیزدهمین به‌روزرسانی این دستورالعمل‌ها است.

انواع ویروس کووید-19 فعلی تمایل به ایجاد بیماری کمتر شدید دارند در حالی که سطوح ایمنی به دلیل واکسیناسیون بالاتر است، که منجر به کاهش خطرات بیماری شدید و مرگ برای اکثر بیماران می شود.

این به‌روزرسانی شامل تخمین‌های خطر پایه جدید برای پذیرش در بیمارستان در بیماران مبتلا به کووید-19 غیرشدید است.

گروه جدید «خطر متوسط» اکنون شامل افرادی می‌شود که قبلاً به عنوان افراد پرخطر در نظر گرفته می‌شدند، از جمله افراد مسن و/یا افرادی که دارای شرایط مزمن، ناتوانی‌ها و بیماری‌های مزمن هستند. این اطلاعات به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا افراد در معرض خطر بالا، متوسط یا پایین بستری شدن در بیمارستان را شناسایی کنند و درمان را مطابق دستورالعمل های WHO انجام دهند:

افراد با ریسک بالا: افرادی که دچار سرکوب سیستم ایمنی هستند در صورت ابتلا به کووید-19 در معرض خطر بالاتری قرار می گیرند، با نرخ تخمینی بستری شدن در بیمارستان 6٪.

بیشتر بخوانید:استفاده از توالی یابی ژنوم در مراقبت سرطان

افراد با ریسک متوسط: افراد بالای 65 سال، مبتلایان به بیماری هایی مانند چاقی، دیابت و/یا شرایط مزمن از جمله بیماری انسدادی مزمن ریه، بیماری کلیوی یا کبدی، سرطان، افراد دارای ناتوانی و افراد دارای بیماری های مزمن در معرض خطر متوسط هستند. نرخ بستری شدن در بیمارستان 3٪ برآورد شده است.

افراد با ریسک کم: کسانی که در گروه های پرخطر یا متوسط نیستند، در معرض خطر کم بستری شدن در بیمارستان هستند (0.5%). اکثر افراد کم خطر هستند.

همچنان قویاً nirmatrelvir-ritonavir (که با نام تجاری آن Paxlovid نیز شناخته می شود) را برای افرادی که در معرض خطر بالا و متوسط ​​خطر بستری هستند توصیه می کند. توصیه ها بیان می کنند که nirmatrelvir-ritonavir با توجه به مزایای درمانی، سهولت تجویز و نگرانی کمتر در مورد مضرات احتمالی، بهترین انتخاب برای اکثر بیماران واجد شرایط در نظر گرفته می شود.

Nirmatrelvir-ritonavir اولین بار توسط WHO در آوریل 2022 توصیه شد. اگر nirmatrelvir-ritonavir برای بیماران در معرض خطر بستری در بیمارستان در دسترس نباشد، WHO استفاده از مولنوپیراویر یا رمدسیویر را به جای آن پیشنهاد می کند و بیان کرده اسن که مضرات بالقوه بیشتر از فواید محدود در بیماران با ریسک متوسط بستری شدن در بیمارستان است.

برای افرادی که در معرض خطر کم بستری هستند، WHO هیچ گونه درمان ضد ویروسی را توصیه نمی کند. علائمی مانند تب و درد را می توان با مسکن هایی مانند پاراستامول کنترل کرد. WHO همچنین استفاده از یک ضد ویروس جدید (VV116) را برای بیماران توصیه نمی کند، مگر در آزمایشات بالینی.

این به روز رسانی همچنین شامل یک توصیه قوی در برابر استفاده از ایورمکتین برای بیماران مبتلا به COVID-19 غیر شدید است. WHO به توصیه خود ادامه می دهد که در بیماران مبتلا به کووید-19 شدید یا بحرانی، ایورمکتین فقط باید در آزمایشات بالینی استفاده شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fa En