سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

کمی درمورد Kary Mullis ‌مخترع PCR

کری مولیس یک بیوشیمیست آمریکایی بود که به خاطر اختراع تکنیک واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR)، جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۳ را با مایکل اسمیت به اشتراک گذاشت. PCR یک تکنیک ساده است که اجازه میدهد یک قطعه خاص از DNA را میلیاردها بار در چند ساعت کپی کند. PCR در بسیاری از زمینه های بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی کاربرد دارد.

مولیس در سال ۱۹۴۴ در شهر لنوئر، کارولینای شمالی، به دنیا آمد. خانوادهاش در حوزه کشاورزی فعال بود و او علاقه زیادی به مشاهده جانداران داشت. او در کلمبیا، کارولینای جنوبی، بزرگ شد و در سال ۱۹۶۲ فارغالتحصیل شد. او در سال ۱۹۶۶ لیسانس شیمی از دانشگاه فناوری جورجیا و در سال ۱۹۷۳ دکترای بیوشیمی از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، گرفت.

بیشتر بخوانید:دستگاه دیجیتال pcr

مولیس پس از فارغالتحصیل شدن، در چندین دانشگاه به عنوان پژوهشگر مشغول به کار شد. در سال ۱۹۷۹ به شرکت Cetus Corp.، یک شرکت بایوتکنولوژی در کالیفرنیا، پیوست و تحقیقات خود را در زمینه PCR انجام داد. او همچنین نظرات مخالف و متفاوت در مورد تغیرات آب و هوایی، علت HIV و عیدز، و پدیدههای فرامادام داشت.

کری مولیس در 7 آگوست 2019 درگذشت. او با وجود مرگش، همچنان به عنوان یکی از بزرگترین شیمیدان ها و مخترعین قرن بیستم شناخته میشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
shahin
shahin
9 ماه قبل

این هنوز زنده است ؟

غزاله
غزاله
9 ماه قبل

الان داره چیکار میکنه ؟ چندین ساله ازش خبری نیست. پروژهای داره کارمیکنه ؟

محمد مظفرپور
محمد مظفرپور
8 ماه قبل

خیلی دوست دارم زندگینامه خودنوشت مولیس رو ترجمه کنم. خصوصا جایی که ایدز رو ویروسی نمیدونه خیلی جذابه

Fa En