سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

الگوهای جهش ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش 

الگوهای جهش ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش
مطالعه های که توسط تیمی از موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) انجام شد، بینش های جدیدی را در مورد چگونگی تأثیر تابش بر DNA در سطح مولکولی ارائه کرده است. آنها از توالی یابی کل ژنوم برای شناسایی جهش های DNA ناشی از تشعشع در سلول های انسان و موش استفاده کردند. این تحقیق می تواند به طور قابل توجهی بر توسعه پرتودرمانی و درک ما از اثرات پرتو بر مواد ژنتیکی تأثیر بگذارد.
این مطالعه مشخص کرد که تشعشع در درجه اول باعث حذف پایه کوتاه و تغییرات ساختاری، از جمله وارونگی، جابه جایی و دیگر بازآرایی های پیچیده ژنومی میشود. این نقشه برداری دقیق از انواع جهش برای درک اثرات خاص تابش در سطح ژنتیکی بسیار مهم است.
محققان دریافتند که تعداد جهش ها با سطح قرار گرفتن در معرض تابش ارتباط دارد. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض 1 گری (Gy) تابش منجر به میانگین 14 جهش در هر سلولی که پس از قرار گرفتن در معرض بررسی قرار گرفت، شد. این کمی سازی به درک چگونگی تأثیر دوزهای مختلف تابش بر DNA سلولی کمک می کند.
این مطالعه همچنین اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دوزهای پایین پرتو را بررسی کرد. جالب توجه است که بار جهش تجمعی از این قرار گرفتن در معرض دوز پایین در دورههای طولانی با یک قرار گرفتن در معرض دوز بالا قابل مقایسه بود که خطرات بالقوه قرار گرفتن در معرض پرتوهای مزمن را برجسته میکند.

بیشتر بخوانید:بزرگترین مجموعه توالی‌های ژنوم انسانی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fa En