سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

انواع روش های PCR

انواع روش های PCR

دستگاه PCR یک دستگاهی است که برای انجام واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR) استفاده میشود. PCR یک تکنیک زیستشناسی مولکولی است که برای تکثیر یا تقویت بخشهای خاص از DNA به شمار هزار یا میلیونها نسخه است. PCR در بسیاری از زمینههای پژوهشی، بالینی، قانونی و صنعتی کاربرد دارد.

انواع دستگاه PCR بستگی به نوع و هدف واکنش PCR دارد. برخی از انواع رایج دستگاه PCR عبارتند از:

 

• PCR معمولی (Conventional PCR):

این نوع PCR برای تولید محصولات DNA با اندازه کمتر از 10 کیلوباز (kb) استفاده میشود. در این روش، واکنش PCR در چرخه های حرارتی متناوب انجام میشود و محصولات PCR با الکتروفورز ژل نمایان میشوند.

بیشتر بخوانید:دستگاه دیجیتال pcr

• PCR کمی (Quantitative PCR):

این نوع PCR برای تعیین مقدار ژن یا DNA هدف در نمونه استفاده میشود. در این روش، واکنش PCR با استفاده از روشهای تشخیص آبانسنج (Fluorometric) همراه با روشهای تحلیل آماری پیچیده پایش میشود.

• PCR ترانسکریپتاز معکوس (Reverse Transcription PCR):

این نوع PCR برای تولید DNA مکمل (cDNA) از RNA هدف استفاده میشود. در این روش، RNA هدف با استفاده از آنزیم ترانس کریپتاز معکوس به cDNA تبدیل شده و سپس با PCR تقویت میشود.

• PCR خلاصه (Nested PCR):

این نوع PCR برای تقویت قطعات کوچک و کمبافت DNA هدف استفاده میشود. در این روش، دو جفت پرایمر داخل و خارج به کار میروند. پرایمر خارج در واکنش PCR اول و پرایمر داخل در واکنش PCR دوم استفاده میشود.

این فقط برخی از انواع دستگاه PCR هستند و روش های دیگر نظیر PCR چندگانه، PCR آلل-خاص، PCR فضای سبز، PCR سرد و غیره نیز وجود دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد احمدی
4 ماه قبل

چه مقاله جالبی بود. تصور من از pcr همین کار روتینی که در آزمایشگاه انجام میدادم بود و از انواع اون اطلاعی نداشتم. تشکر بابت اطلاع رسانی

Fa En