سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

تست PCR در تشخیص عوامل عفونی و بیماری ها

بله، تست PCR علاوه بر تست کرونا، در بیماریهای دیگر هم استفاده میشود. تست PCR یک روش قدرتمند و حساس برای شناسایی ماده ژنتیکی یک ارگانیسم خاص مثل ویروس، باکتری، قارچ یا پارازیت است. این تست میتواند در تشخیص بسیاری از بیماریهای عفونی که با این ارگانیسم ها ارتباط دارند، مفید باشد. برخی از این بیماریها عبارتند از:

• آنفلوآنزا: یک بیماری تنفسی حاد که با ویروس آنفلوآنزا منتقل میشود. تست PCR میتواند نوع و زیر نوع ویروس را تعیین کند

• هپاتیت: گروهی از بیماریهای التهاب کبد که با ویروسهای مختلف هپاتیت (A, B, C, D, E) منتقل میشوند. تست PCR میتواند نوع و مقدار ویرال (viral load) را سنجیده و در درمان و پایش بالینی کمک کند.

• تب خاورمیانه: یک بیماری تنفسی شدید که با ویروس MERS-CoV منتقل میشود. تست PCR معمولاً در نمونه های حلق، بالین، خلط، خون یا ادرار انجام میشود.

• سل: یک بیماری عفونت زا که با باکتری Mycobacterium tuberculosis منتقل میشود. تست PCR معروف به Xpert MTB/RIF چرخه نورانگیر (Cepheid) محصول شرکت Cepheid است که در زیر ۲ ساعت نمونه را آزمایش کرده و همچنین حساس به دارو را نشان میدهد.

بیشتر بخوانید:دستگاه دیجیتال pcr

• سرطان: گروه بزرگ و گستردهای از بیماري هایي است كه در آن سلول های بدن به صورت غیر عادي رشد كرده و به بافت های ديگر منتقل مي شوند. تست PCR مي تواند در شناسایي ژن هایي كه در سرطان نقش دارند، كمك كند.

تست PCR یک روش علمی است که به کمک آن میتوان ماده ژنتیکی یک ارگانیسم خاص را شناسایی و تکثیر کرد. این روش در زمینههای مختلفی مانند پزشکی، بیولوژی، جنایتکاری و زیست فناوری کاربرد دارد.

تست PCR از چند مرحله تشکیل شده است. ابتدا نمونه های از ماده ژنتیکی مورد نظر (DNA یا RNA) از طریق سواب، خون، بافت یا سایر روش ها جمع آوری میشود. سپس این نمونه در دستگاه PCR قرار داده میشود که با استفاده از حرارت و آنزیمهای خاص، ماده ژنتیکی را باز و بسته کرده و کپیبرداری میکند. در نهایت، با استفاده از روشهای تشخیصی مثل الکتروفورز، فلورسانس یا پروبهای هیدرولوژن، حضور یا عدم حضور ماده ژنتیکی مورد نظر در نمونه مشخص میشود.

تست PCR دقت بالایی دارد و قادر است حتی کمترین مقدار ماده ژنتیکی را نشان دهد. این تست همچنین سرعت بالایی دارد و در عرض چند ساعت قابل اجرا است. تست PCR در زمان شیوع ویروس کرونا، به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص این بیماری شناخته شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمانه جهرمی
4 ماه قبل

هر بیماری رو میشه با این روش انجام داد؟

Fa En