سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

ویژگی های آزمایشگاه PCR چیست؟

آزمایشگاه PCR یک آزمایشگاه تخصصی است که برای تشخیص و تعیین مقدار مواد ژنتیکی از ارگانیسم های خاص مانند ویروسها، باکتریها، قارچها و سلول های سرطانی استفاده میشود. آزمایشگاه PCR باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

• دارای دستگاه PCR با قابلیت تقویت و تشخیص دقیق و سریع مواد ژنتیکی باشد. دستگاه PCR باید قابل اطمینان، کارآمد، قابل کالیبراسیون و نگهداری باشد.

• دارای تجهیزات و مواد لازم برای استخراج، پالایش، تعدادسنجی و تضعیف DNA و RNA از نمونه های بالینی یا آزمایشگاهی باشد. این تجهیزات و مواد شامل سواب، لوله، بافر، نوکلئوتید، پرایمر، آنزیم پلیمراز، عامل فلورسنت، الکتروفورز ژل و دستگاه خوانش فلورسنس هستند.

• دارای نظام کنترل کیفیت باشد که بتواند صحت و دقت نتایج آزمایش را تضمین کند. این نظام شامل استفاده از نمونه های مثبت و منفی کنترل، رعایت پروتکل های استاندارد، اجرای آزمونهای خط سیر، حساسیت، خط لوله و تحلیل داده ها هستند.

بیشتر بخوانید:دستگاه دیجیتال pcr

• دارای نظام ثبت و ارسال نتایج آزمایش به مراجع مربوطه باشد. این نظام باید قابل ردگیری، قابل حفاظت، قابل اعتبارسنجی و قابل اطلاع رسانی باشد.

• دارای نظام بهداشت و امنیت باشد که بتواند از انتقال عفونت ها جلوگیری کند. این نظام شامل رعایت شرایط استریل بودن فضا، تجهیزات و لوازم، استفاده از لباس فردی محافظ، دستکش، ماسک و عینک، جداسازی فضا به سه منطقه پذیرش نمونه، تقویت DNA و تحلیل DNA، حذف صحیح پسماندها هستند.

برخلاف آزمایش PCR در آزمایشگاه، تست PCR در منزل یا محل کار نیاز به تجهیزات و مواد کمتری دارد و سریع تر و راحت تر انجام میشود. اما این تست دقت و حساسیت کمتری نسبت به آزمایش PCR در آزمایشگاه دارد و ممکن است نتایج غلط منفی یا غلط مثبت داشته باشد. بنابراین، تست PCR در منزل فقط برای افرادی که علائم کرونا دارند یا با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده اند توصیه میشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه طهماسبی
4 ماه قبل

استانداردی که در آزمایشگاه pcr مورد نیاز هست تقریبا هیج آزمایشگاهی رعایت نمیکنه ولی برای گرفتن مجوز ها و بازدید بازرس صرفا این کارها انجام میشه

Fa En