سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

درمان ترکیبی فاژ-آنتی بیوتیک

محققان با استفاده از ترکیبی از باکتریوفاژها و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی مقاوم به دارو به موفقیت دست یافته اند. این رویکرد نه تنها باکتری های مقاوم را به طور موثر هدف قرار می دهد، بلکه به طور بالقوه باکتری ها را نسبت به آنتی بیوتیک ها حساس می کند، که می تواند منجر به نتایج بهبود یافته در درمان عفونت هایی مانند سودوموناس آئروژینوزا شود. درمان ترکیبی فاژ-آنتی بیوتیک نشان دهنده یک رویکرد نوآورانه در نبرد علیه عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک است. این درمان، باکتریوفاژها (ویروس هایی که باکتریها را آلوده میکنند) با آنتیبیوتیکها ترکیب میکند و از خواص منحصربهفرد هرکدام برای مبارزه با بیماریهای باکتریایی مؤثرتر از هر یک به تنهایی استفاده میکند.

فاژها برای میزبان های باکتریایی خود بسیار خاص هستند و آنها را در هدف قرار دادن و آلوده کردن این باکتری ها موثر می کند. زمانی که فاژها در ترکیب با آنتی بیوتیک ها استفاده شوند، می توانند به باکتری ها حمله کنند، آنها را ضعیف کرده و آنها را نسبت به آنتی بیوتیک ها حساس تر می کنند.  یکی از جنبه های جذاب این درمان، پتانسیل آن در ایجاد حساسیت مجدد باکتری ها به آنتی بیوتیک ها است. در برخی موارد، باکتری هایی که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا کرده اند ممکن است در مواجهه با فاژها دوباره حساس شوند. این به این دلیل رخ می دهد که فشارهای تکاملی اعمال شده توسط فاژها می تواند باعث شود که باکتری ها ساختار سلولی یا مسیرهای متابولیکی خود را به گونه ای تغییر دهند که به طور ناخواسته آسیب پذیری آنها را در برابر آنتی بیوتیک ها افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:بزرگترین مجموعه توالی‌های ژنوم انسانی

 ترکیب فاژها و آنتی بیوتیک ها می تواند یک اثر هم افزایی ایجاد کند، جایی که تاثیر ترکیبی بیشتر از مجموع اثرات فردی آنها باشد. این هم افزایی میتواند منجر به ریشه کنی مؤثرتر جمعیت های باکتریایی، از جمله آنهایی که به دارو مقاوم هستند، شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fa En