سبد خرید شما
Fa   En

برای شما

پشتیبانی

تماس با پشتیبانی

شبکه های مجازی

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • ایتا

هفته جهانی آگاهی مقاومت ضد میکروبی (AMR)

هفته جهانی آگاهی AMR که از 18 تا 24 نوامبر برگزار می شود، بر اقدامات فوری مورد نیاز برای توقف مقاومت ضد میکروبی (AMR) تمرکز دارد. (antimicrobial resistance)

AMR زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها دیگر به مواد فعال یا عوامل ضد میکروبی در داروهایی که برای درمان آنها استفاده می‌شوند پاسخ نمی‌دهند. هنگامی که آنتی بیوتیک ها (که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند) و سایر عوامل ضد میکروبی بی اثر می شوند، درمان عفونت ها دشوار یا غیرممکن می شود و خطر گسترش بیماری، بیماری شدید و مرگ را افزایش می دهد.

AMR تنها سالانه باعث مرگ 5 میلیون انسان در اثر عفونت های باکتریایی می شود. این امر، همراه با وضعیت ضعیف سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه بر روی ضد میکروبی‌های جدید، باعث شده است که WHO AMR را به عنوان یکی از 10 تهدید برتر بهداشت عمومی جهانی که بشریت با آن مواجه است برجسته کند.

بیشتر بخوانید:استفاده از توالی یابی ژنوم در مراقبت سرطان

محرک اصلی AMR – که انسان ها، حیوانات، گیاهان و محیط زیست را تهدید می کند – استفاده نادرست و استفاده بیش از حد از داروهای ضد میکروبی، هم برای سلامت انسان و هم در تولید مواد غذایی است. برای هدایت اقدام فوری که مورد نیاز است، بسیاری از کشورها برنامه های اقدام ملی چندبخشی AMR (NAP) را توسعه داده اند. داده‌های اخیراً منتشر شده از نظرسنجی سالانه خود ارزیابی کشور Tracking AMR که اجرای NAP کشورها را نظارت می‌کند، نشان می‌دهد که در حالی که 93 درصد کشورها NAP‌های AMR را ایجاد کرده‌اند و 68 درصد برخی از عناصر برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند، تنها 27 درصد از کشورها دارای یک NAP هزینه شده و بودجه بندی شده، شامل چارچوب نظارت و ارزیابی هستند، و تنها 11 درصد از کشورها تمهیدات مالی برای حمایت از NAP های AMR در بودجه ملی خود ایجاد کرده اند. نیاز مبرمی به تقویت حاکمیت و رهبری AMR در کشورها، و حمایت مالی و فنی بیشتر از کشورها برای توسعه، اولویت بندی، اجرا و نظارت بر NAPهای خود وجود دارد.

به منظور بهبود استفاده از ضد میکروبی در انسان در سطح جهان، WHO کتاب آنتی بیوتیک Access, Watch, Reserve (AWaRe) را توسعه داده است. این نشریه حاوی راهنمایی مبتنی بر شواهد در مورد درمان بهینه برای بیش از 30 عفونت رایج است، از جمله زمانی که به آنتی بیوتیک ها نیاز نیست. WHO به همکاری با کشورها در مورد بهترین روش برای تطبیق این کتاب برای نیازهای ملی ادامه می دهد. نسخه های فرانسوی و اسپانیایی در طول WAAW منتشر می شود.

هفته جهانی آگاهی AMR – با موضوع “جلوگیری از مقاومت ضد میکروبی با هم” – اقدامات مشترک رهبران و جوامع در بخش‌های مختلف را که برای حفظ مواد ضد میکروبی و محافظت از سلامت مردم، حیوانات، گیاهان و محیط‌ زیست تلاش می‌کنند، ترویج می‌کند. این موضوع مهم در نشست سطح عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2024 در مورد AMR مورد توجه قرار خواهد گرفت که در آن از کشورها خواسته می‌شود تا تعهدات جسورانه‌ای را برای مقابله با AMR و کار در جهت اهداف مورد توافق بین‌المللی و اقدام تسریع در کشورها اتخاذ کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fa En